Πέμπτη 1 Νοεμβρίου 2007

Διεθνισμός - Πατριωτισμός - Φεντεραλισμός


Τα σχόλια φίλων στην προηγούμενη ανάρτηση με προκαλούν για μια νέα τοποθέτηση.

Είμαι πολύ περίεργος για το ποια θα ήταν η αντίδραση του Τρότσκι, αν ξυπνούσε μια μέρα στη σύγχρονη πραγματικότητα.

Ο διεθνισμός νίκησε, η παγκόσμια διαρκής επανάσταση συντελείται. Με μια διαφορά. Το επαναστατικό τσιτάτο "Οι προλετάριοι δεν έχουνε πατρίδα" αντικαταστάθηκε από την ατάκα "Master card: αγορές χωρίς σύνορα", για να παραφράσω και την τοποθέτηση του φίλου μου Elias.



Η πραγματικότητα λοιπόν ήρθε ανάποδα για τους οπαδούς του διεθνισμού. Δεν ενώθηκε το παγκόσμιο προλεταριάτο. Το παγκόσμιο κεφάλαιο ενώθηκε, δημιουργώντας τις (θεωρητικά) αντικειμενικές και υποκειμενικές συνθήκες για την παγκόσμια επανάσταση. Και η πλάκα είναι πως οι πολιτικοί υποστηρικτές των διεθνιστικών επαναστάσεων, αντί να χαρούν που οι συνθήκες διευκολύνουν την ανάπτυξη της δράσης τους, αντιδρούν στην παγκοσμιοποίηση και στην πτώση των συνόρων. Όχι στην παγκοσμιοποίηση γράφει ο "Ριζοσπάστης", ακριβώς κάτω από το διαχρονικό "Προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε".




Πριν από χρόνια, είχε έρθει στην Ελλάδα ο Μάσσιμο Νταλέμα, και έκανε μια ομιλία σε μια εκδήλωση για την ευρωπαϊκή αριστερά, που είχε οργανώσει το ΠΑΣΟΚ. Μέσα στην ομιλία του, ανέφερε μια ιστορία που μου φάνηκε αρκετά ενδιαφέρουσα και ανατρεπτική των παραδοσιακών αντιλήψεων για την οικονομία και τις κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις. Είπε λοιπόν ο Νταλέμα: "Ως πρωθυπουργός είχα επισκεφτεί τις ΗΠΑ. Στα πλαίσια της επίσκεψής μου, πέρασα κι από το Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Σε μια αίθουσα του χρηματιστηρίου, συνάντησα 3-4 νεαρούς (γύρω στα 25), που πραγματοποιούσαν συναλλαγές μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή. Ρωτώντας λίγο περισσότερο για τη δουλειά τους, έμαθε πως έκαναν συναλλαγές σε διάφορα βασικά προϊόντα. Συνειδητοποίησε, λοιπόν, μέσα από τη συζήτησή τους, πως οι δυο αυτοί νεαροί, μπορούσαν με μερικά πατήματα πλήκτρων σε έναν υπολογιστή στη Ν.Υόρκη, να ανατρέψουν τα αποτελέσματα πολύχρονης και πολύκοπης δουλειάς της Κυβέρνησής του στην Ιταλία, σχετικά με το πρόγραμμα οικονομικής σταθερότητας".



Παρ΄όλα αυτά, η παγκοσμιοποίηση είναι αλλαγή, είναι εξέλιξη, είναι πρόοδος. Έχω ξαναπεί πως η αλλαγή, η πρόοδος, η κίνηση και η εξέλιξη αποτελούν αναπόσπαστα συστατικά της σύγχρονης αντίληψης για την αριστερά. Η άρνηση, η αντίσταση χωρίς αντιπρόταση, η εμμονή στη σταθερότητα, είναι συντηρητικές στάσεις. Στο ερώτημα λοιπόν για το σύγχρονο διεθνισμό στέκομαι θετικά στην ιδέα της παγκοσμιοποίησης. Ο ενιαίος χώρος συναλλαγών , είναι επίσης κι ενιαίος χώρος εργασίας. Ο ενιαίος χώρος ανταλλαγής κεφαλαίων είναι και ενιαίος χώρος ανταλλαγής ιδεών. Ο ενιαίος χώρος έξέλιξης της τεχνολογίας είναι και χώρος εξέλιξης της κοινωνίας.



Το επόμενο είναι αν υπάρχει πατρίδα σε αυτό το περιβάλλον. Δεν θα επαναλάβω τις μαθηματικές προσεγγίσεις περί τυχαιότητας του γεγονότος πως γεννηθήκαμε στην Ελλάδα κι όχι κάπου αλλού. Βιολογικά όμως, αυτή η τυχαία συνθήκη έχει επηρρεάσει το ποιοι και τι είμαστε. Γιατί έχει γενετική βάση και επιδέχθηκε περιβαλοντική επίδραση η συμεριφορά μας και ο χαρακτήρας μας. Προσοχή, πριν προλάβει να μιλήσει κανείς για σύγχρονο γκεμπελισμό ή ακόμα ακόμα για Λιακοπουλισμό: Δεν μιλώ για θετικά ή αρνητικά στοιχεία μιας φυλής. Μιλάω για χαρακτηριολογικά στοιχεία που ισχύουν μόνο απολύτως και για τον καθένα ξεχωριστά κι όχι ως μέσα σύγκρισης πληθυσμιακών ομάδων. Άλλωστε, όλοι μιλάμε για αυτά, όταν λέμε ότι οι Έλληνες είμαστε έτσι ή αλλιώς.



Νοιώθω περήφανος που είμαι Έλληνας. Κι αυτό δεν έχει να κάνει με την αντίληψη για καταγωγή μου από το Μέγα Αλέξανδρο ή το Λεωνίδα. Ούτε καν από τον Καραϊσκάκη. Έχει να κάνει με το αίσθημα της τύχης να γεννηθώ σε έναν τόπο όμορφο, γεμάτο γεγονότα κι ιστορία, που κατοικείται από ένα λαό που μου δημιουργεί έντονα συναισθήματα. Δημιουργεί έντονα συναισθήματα γιατί ζει τα συναισθήματά του έντονα. Κι αυτό με κάνει επίσης περήφανο. Μπορέι να μισώ και να απεχθάνομαι τις στρεβλώσεις στην ανάπτυξη του κράτους, να αηδιάζω με την αδιαφορία των υπηρεσιών και του κράτους απέναντι στον πολίτη, να τρέμω για το μέλλον των παιδιών μου σε μια χώρα που το περιβάλλον καταστρέφεται και πλήττεται διαρκώς. Από την άλλη όμως ζω σε μια χώρα με ανθρώπους γελαστούς, που ζουν την κάθε τους στιγμή και εκφράζουν χωρίς αναστολές το κάθε τους συναίσθημα. Μεγάλωσα στην Ακρόπολη. Τα μαθητικά μου χρόνια έβλεπα από το παράθυρο του δωματίου μου τον Παρθενώνα, κάθε φορά που σήκωνα το κεφάλι μου. Αυτήν την τύχη, την ομορφιά, την ονομάζω σήμερα υπερηφάνεια και πατριωτισμό. Και δεν την αλλάζω.

Η παγκοσμιοποίηση δεν σημαίνει ομογενοποίηση. Ο διεθνισμός δεν είναι κατ΄ανάγκη ολοκληρωτισμός. Αν ύπάρχει ένα νόημα αντίστασης στην υπόθεση της παγκοσμιοποίησης είναι στην άκριτη ένταξή μας σε ένα ενιαίο τρόπο ζωής. Κι εδώ θα διαφωνίσω δυνατά με την ανάρτηση του φίλου μου του Elias. Το ΟΧΙ εγώ θέλω να το βροντοφωνάξω σε όσους μου αρνούνται το ψυχικό δέσιμο με έναν τόπο, μια ιστορία, με ανθρώπους και εικόνες. Νοιώθω και θέλω να είμαι πολίτης του κόσμου. Όμως θα δακρύσω κάθε στιγμή που θα ακούσω τον εθνικό ύμνο σε ένα στάδιο ή ένα γήπεδο, θα αισθανθώ όμορφα που θα δω την Ελληνική σημαία στα χέρια ενός νέου παιδιού. Το Μάρτη του '87 και τη βραδιά των Ιμίων το '96, πολλοί από εμάς αισθανθήκαμε πως η χώρα μας έμπαινε σε μια κρίση από την οποία δεν ξέραμε πως θα βγαίναμε. Δεν εξετάζω αν η κρίση ήταν τεχνητή στην περίπτωση του ΄87 ή τον τρόπο με τον οποίον ξεπεράστηκε η αντίστοιχη του '96. Πολιτικά, οι κινήσεις που έγιναν και στις δυο περιπτώσεις και οι χειρισμοί ήταν σωστοί, εκ του αποτελέσματος. Όμως η αίσθηση του "πάμε στον πόλεμο αν χρειαστεί" είχε μια συγκίνηση, μια αγωνία. Κανείς δεν επιζητούσε τον πόλεμο, βέβαια, αλλά κανείς δεν έβαζε ζητήματα διεθνιστικών αναστολών στην περίπτωση που καθίστατο αναπόφευκτος. Στο τέλος τέλος, το βράδυ εκείνο, τρεις Έλληνες έδωσαν τη ζωή τους. Και την έδωσαν για την πατρίδα. Τολμά κανείς να πει στα παιδιά τους και στους δικούς του ότι δεν ήταν ήρωες ή ότι η θυσία αυτή είναι άκυρη;
Υπάρχει και μια νέα διάσταση σε αυτό το debate. Η Ευρωπαϊκή Ένωση. Την ημέρα που υπογράφηκε στη Στοα του Αττάλου η προσχώρηση των νέων 10 μελών της Ένωσης (τι συμβολισμός αλήθεια), ο τότε Πρόεδρος Στεφανόπουλος είχε κλέισει την ομιλία του με την εξής, πολύ όμρφη προτροπή: "Η Ένωση δημιουργεί μια νέα πατριδα για όλους μας. Εύχομαι και ελπίζω να έρθει κάποια μέρα που οι πολίτες της Ένωσής μας θα αισθάνονται για αυτήν την νέα πατρίδα την ίδια υπερηφάνεια και αγάπη που αισθάνονται για τη δική τους πατρίδα τους σήμερα." Προσωπικά, αυτήν την περηφάνεια τη νοιώθω ήδη. Για τις αξίες, τις αρχές και τη δύναμη που έχει και μπορεί ακόμα να αποκτήσει η Ένωση.



6 σχόλια:

Elias είπε...

Σωστή τοποθέτηση Γιώργο(και φυσικά, δεν θέλω να περάσω μήνυμα αντι-πατριωτισμού και λήθης για την ιστορία και τους ήρωες, στα παιδιά μου)Οσον αφορά την νέα πατρίδα, την ΕΕ ,επέτρεψε μου να σου πώ οτι δεν αποτελεί ,για μένα, παρά κάτι μεταξύ ατελούς έκφρσης φεντεραλισμό και στρεβλής τραπεζικο-κεφαλαιουχικής ομοσπονδίας:είναι περισσότερο ένωση κρατικών και οικονομικών συμφερόντων,παρά ένωση οραμάτων των λαών και δημοσίων αναγκών.
Μια μεγάλη φαμίλια, δεν σημαίνει οτι μπορέι να μείνει και αγαπημένη,απλά μπροστά στο κοίνό τραπέζι της Κυριακής,όλοι θα αναγκαστούν να φαίνονται αγαπημένοι(αυτό μου θυμίζει η διευρυνση..)

vagnes είπε...

Υπαρχουν παντα καποιοι που αγωνιζονται και η θυσια τους μπορει να φτασει και μεχρι το θανατο τους.
Στα προβληματα που συσσωρευονται απο σκληρες πολιτικες υπαρχουν καποιοι που προτεινουν, διεκδικουν, κινητοποιουνται, απεργουν, ερχονται αντιμετωποι με τη βια, χανουν τη ζωη τους.
Στους αγωνες των πολιτων της οφειλεται η ποιοτητα ζωης της καθε χωρας.
Στους αγωνες και τις θυσιες των προηγουμενων γενεων πριν απο εμας, οφειλουμε τα αγαθα που απολαμβανουμε.
Στους αγωνες και τις δικες μας κατακτησεις περιμενουν να στηριχθουν οι επομενες γενιες για να συνεχισουν τον αδιακοπο αγωνα της καλυτερευσης της ζωης τους.
Απαξιωνοντας την πατριδα δεν απαξιωνουμε την κυβερνηση το κρατος, τους πολιτικους απαξιωνουμε τους αγωνες και τις μικρες ή μεγαλες κατακτησεις, ολων οσων διεκδικησαν και κερδισαν με τις θυσιες τους το βιοτικο επιπεδο που σημερα απολαμβανουμε.

Η παγκοσμιοποιημενη εμπορευματοποιηση δεν πρεπει να επιτρεψουμε να ακουμπησει τις πατριδες, μετατρεποντας τες κι' αυτες σε εμπορευμα.
Ας μη ξεχασουμε ποτέ πως ο καθρεφτης της χωρας μας ειναι η ποιοτητα και η ποσοτητα των αγωνων μας. Αν ο πολιτης αποδεχθει παθητικα οτι τιποτα δεν ειναι σε θεση να βελτιωσει στη ζωη του, σε καμία χωρα δεν θα βρει αυτο που ψαχνει.

Παραδεισος δεν ειναι καμία χωρα στον πλανητη (και ουτε ποτέ θα γινει), παρατηρωντας απο μια καποια αποσταση μας δημιουργουνται πολλακις εσφαλμενες εντυπωσεις για ωρισμενες χωρες, μεγενθυνοντας τα θετικα τους και εξαφανιζοντας τα αρνητικα τους.

Εκεινο ομως που με βεβαιοτητα μπορω να πω ειναι πως, αν ενα καταλληλο κομμα βελτιωσουμε με τη ενεργο συμμετοχη και τον διαρκη αγωνα μας, τοτε η Ελλαδα εχει μεγαλυτερες ελπιδες απο καθε αλλη χωρα (λογω θεσης, κλιματος, γης, θαλλασας, ορυκτου πλουτου κλπ κλπ) να γινει συντομα η χωρα που μπορουμε ν'αγαπαμε, αλλά κυριως να γινει η χωρα που θα αποδεικνυει καθημερινα οτι μας αγαπα. Αν σε οσους πιο πολλους αυτο γινει το πιστευω τους το πιστευω μας, τοσο πιο ευκολοτερα και τοσο πιο γρηγοροτερα θα δουμε αποτελεσματα, αλλοιως...

vagnes είπε...

Φιλε elias
Αν η ΕΕ ειναι οπως λες "κάτι μεταξύ ατελούς έκφρσης φεντεραλισμό και στρεβλής τραπεζικο-κεφαλαιουχικής ομοσπονδίας:είναι περισσότερο ένωση κρατικών και οικονομικών συμφερόντων,παρά ένωση οραμάτων των λαών και δημοσίων αναγκών"

η ευθυνη των λαων του πολιτη ειναι μεγαλη γιατι δεν καταφερε να την ανακατευθυνει σε βαθμο ωστε να ειναι πιο υποφερτη αν οχι πιο επιθυμητη αν θες. Παρολα αυτα ομως μου φαινεται οτι καποιες χωρες τα καταφερνουν καλυτερα απο καποιες αλλες, αφου μας γεννουν το κινητρο να τις επιλεξουμε οπως και συ αλλωστε λες.
Πιο ειναι αυτο το μυστικο που εχουν; Πιστευω δεν ειναι δυσκολο να το ανακαλυψουμε και μεις εδω, ωστε πολλαπλα να μας ωφελησει.

vagnes είπε...

Φιλε Γιωργο
μιλησε μας για τις εντυπωσεις-συμπερασματα που αποκομισες απο την συμμετοχη σου στην εθνικη συνδιασκεψη

Ανώνυμος είπε...

Λοιπόν..
1. δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς την νέα παγκοσμιότητα (το ...ποίηση πάντα μου δημιουργεί την άισθηση ότι κάτι θα μου το φορέσουν κολάρο και δεν μ' αρέσει) που συνεπάγονται οι τεχνολογικές αλλαγές. Είναι σαν να αρνιέται την αντικειμενική πραγματικότητα.. Μπορεί όμως να πει, θέλω μια διαφορετική από αυτή που ζω νέα παγκοσμιότητα. Δεν πάω πίσω, πάω μπροστά. Συνήθως οι κοινωνικές αλλαγές έπονται και εγώ τις προωθώ..
Το πάω μπροστά βέβαια σε ορισμένα σημεία μπορεί να πάρει και τον χαρακτήρα της δημοκρατικής επιδιόρθωσης κάποιων πραγμάτων, πράγμα που μπορεί να φανεί ότι πάω πίσω ..

Η αγάπη για την πατρίδα δεν είναι κακό πράγμα. Είναι ο λειτουργικός δεσμός με τη γη με το παρόν με ότι με γέννησε..
Άλλο πράγμα ο εθνικισμός εκεί είναι η μανία με ένα είδωλο, με ένα "πουκάμισο αδειανό"..
Το εθνικιστικό διχαστικό είδωλο μπορεί να αντικασταθεί και από άλλα διχαστικά είδωλα..
Εδώ υπάρχει λοιπόν η αντινομία με την Ε.Ε.
Δεν είναι ακόμη μια νέα μεγάλη πατρίδα, ένα "εμείς", που να συνεννώνει πολλές μερικές (πολλά εγώ). Είναι ένα είδωλο, ένα πουκάμισο αδειανό από την μια, στο επίπεδο που δεν μπορεί να ενώσει, ενώ στο επίπεδο της κολεγιάς συμφερόντων λειτουργεί.
Πατρίδα ξέρετε πότε θα γίνει όταν π.χ. ο Έλληνας εργατοτεχνίτης θα μπορεί εύκολα να πάει στο Ντύσελντρορφ να μάθει πιο πολλά για την τέχνη του και ο Γερμανός να έρθει όχι κοπαδιαστά, αλλά όποτε το θελήσει στην Ελλάδα για να μαζέψει εληές ...
Αλλά είμαστε στον καιρό των ισχνών αγελάδων που δεν υποστηρίζουν νέες πατρίδες.. μόνο νέες αγορές

Ανώνυμος είπε...

νομίζω ότι καλά νέα δεν ήρθαν από το συνέδριο του ΠΑΣΟΚ αλλά από αυτό του SPD, "τρίτος δρόμος" τέλος τουλάχιστον διακηρυκτικά.
Τέρμα το ψαλίδισμα του κράτους πρόνοιας. Νέος ρόλος του κράτους στην οικονομία.
Απόρριφτηκαν όλες οι αγοραίες τροποποιήσεις στο ασφαλιστικό, εργασιακό κτλ
Μένει να δούμε πως θα το κάνουν αυτό πραγματικότητα όντας εταίροι της Μέρκελ..
Αλλά τουλάχιστον το διακύρηξαν.
Αυτό περίμενει ο Εργαζόμενος να κάνει το πΑΣΟΚ, λίγο ενδιαφέρεται για το ποιός είναι του Μπόμπολα, ή του Λαμπράκη κτλ