Σάββατο 1 Δεκεμβρίου 2007

Ασφαλιστικό: Μαύρες ή άσπρες τρύπες;; Μέρος 2. Μπορούν να ξεπεραστούν τα αίτια;.

Οι παρατηρήσεις σας και οι δικοί μου προβληματισμοί οδηγούν στο 2ο Μέρος των σκέψεών μου για το Ασφαλιστικό: Τα αίτια της κρίσης και η δυνατότητα ανατροπής τους.


1. Αύξηση προσδόκιμου επιβίωσης για τον προηγμένο κόσμο

Η προφανώς θετική αυτή εξέλιξη έχει οδηγήσει σε μια ανατροπή της παραδοσιακής αναλογίας των συνταξιούχων προς τους εργαζόμενους. Αν προσθέσει κανείς και τη γενικότερη γήρανση του ευρωπαϊκού πληθυσμού, συνέπεια των δημογραφικών αλλαγών, προφανώς καταλήγει στο συμπέρασμα ότι όλο και λιγότεροι εντάσσονται στην εργασία, ενώ αυξάνει συνεχώς η αναλογία των συνταξιούχων.

Η εύκολη οικονομίστικη προσέγγιση της αύξησης του ορίου συνταξιοδότησης, είναι μια λύση που δεν σέβεται την κοινωνική αντίληψη του κράτους δικαίου για την ευρωπαϊκή ήπειρο.

Είναι αντικείμενο, όμως, κοινωνικού προβληματισμού και παρατήρησης, το τι κάνει ο Ευρωπαίος της τρίτης ηλικίας, τώρα που έχει περισσότερα χρόνια μπροστά του. Ένας άνθρωπος στα 60 του δεν είναι πλέον υπερήλικος όπως θεωρείτο στη δεκαετία του 50, διατηρεί σε σημαντικό βαθμό την ικμάδα του και σαφώς αναζωογονημένη διάθεση για ζωή ή και δημιουργία. Γιατί όχι λοιπόν και εργασία;

Διερωτάται σωστά ο ΚΑΠ ΚΟΥΜ: "Δικαιούται ο εργαζόμενος να απολαύσει και αυτός την πρόοδο του πολιτισμού που ανέβασε το προσδόκιμο της ζωής;" Η απάντηση είναι σαφώς ναι και μπορεί, εφ΄όσον ο εργαζόμενος το επιθυμεί, η απόλαυση αυτή να περιλαμβάνει και επιπλέον εργασία. Εργασία που μπορεί να είναι τυπική, μερική σε χρόνο ή και στον κοινωνικό τομέα, που σε κάθε περίπτωση θα γεννά υπεραξίες και θα επιστρέφει στον εργαζόμενο τόσο ως αμοιβή όσο και ως ασφαλιστική συνεισφορά.

Η υποχρεωτική, όμως, αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης σε ηλικίες άνω των 65 είναι πολύ μακριά από την κοινωνική πραγματικότητα και δεν είναι βέβαιο ότι μπορούν να λύσουν το πρόβλημα.


2. Καθυστερημένη είσοδος στην απασχόληση

Όταν στα μισά μέχρι και τα τέλη του προηγούμενου αιώνα οι νέοι εισέρχονταν στην απασχόληση στην ηλικία περίπου των 20-22 ετών, ήταν επόμενο η 35ετία εργασίας να ολοκληρώνεται στην ηλικία των 55-60. Αυτό σήμαινε ότι και αντίστοιχα η συνεισφορά στο ασφαλιστικό σύστημα ήταν ικανοποιητικού όγκου για να έχει ανταπόδοση στον συνταξιούχο.

Σήμερα, με την αύξηση του μορφωτικού επιπέδου, τις περισσότερες σπουδές και τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, οι νέοι εισέρχονται καθυστερημένα στην απασχόληση και συχνά φτάνουν στο όριο συνταξιοδότησης χωρίς να έχουν συμπληρώσει 35 χρόνια εργασίας.

Ένα ερώτημα που γεννιέται από αυτήν την κατάσταση, αν και φαινομενικά άσχετο με το ασφαλιστικό, είναι το: "πως ζουν οι νέοι μέχρι τα 30 ή 35, όταν εμφανίζονται να εισέρχονται νομίμως στην απασχόληση;" Τρεις απαντήσεις υπάρχουν σε αυτό το ερώτημα: α. Είτε ζουν ενισχυόμενοι από τους γονείς τους β. Είτε ασκούν "μαύρη" εργασία γ. Είτε και τα δυο.

Αυτό σημαίνει ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο εξασφαλίζουν ένα ελάχιστο εισόδημα επιβίωσης. Θα μπορούσε λοιπόν μέχρι τα 35 να υπάρχει ένα σύστημα αυτασφάλισης των νέων με ελάχιστες καταβολές από την πλευρά των ασφαλισμένων κι ένα σημαντικό ποσοστό ενίσχυσης από το κράτος.

Μια τέτοια πρόταση θα απαιτούσε βέβαια σκληρές τιμωρίες στους εργοδότες που θα απασχολούσαν παράνομα αυτούς τους "αυτασφαλιζόμενους" νέους, ώστε να αποφευχθεί η εκμετάλλευση τις ίδιας και της κρατικής ασφάλισης.

3. Κακή διαχείριση αποθεματικών

Η υπόθεση των ομολόγων ανέδειξε για άλλη μια φορά την ιστορία της κακοδιαχείρισης (sic) των αποθεματικών των ταμείων. Κομματικές διοικήσεις, ανεπάρκεια στελεχών (συχνά από συνδικαλιστικές παρατάξεις) και απουσία ελέγχων και σαφούς νομοθετικού πλαισίου συγκροτούν την εικόνα του προβλήματος.

Το πρόβλημα γίνεται μεγαλύτερο από την πολυδιάσπαση των ταμείων. Η ενοποίηση, το σαφέστερο νομικό πλαίσιο λειτουργίας και η αξιοποίηση ικανών στελεχών περί τα χρηματοοικονομικά, θα μπορούσαν να δώσουν λύσεις.

4. Εισφοροδιαφυγή

Αύξηση των ελέγχων, αύξηση των προστίμων μπορεί να ακούγονται ως ευχές, αλλά δεν φαίνεται να μπορεί να υπάρχει κάποια άλλη λύση.

5. Προνομιακές διαδικασίες συνταξιοδότησης

Θα πρέπει να δημιουργηθεί ένας κρατικός φορέας ασφάλισης -με αποκλειστικά κρατική συνεισφορά- όλων αυτών για τους οποίους η Πολιτεία, δικαίως ή αδίκως, αποφασίζει την ένταξή τους σε ασφαλιστικό σύστημα. Οι αγρότισσες, οι νοικοκυρές, οι αγωνιστές της εθνικής αντίστασης και κάθε άλλη ομάδα που αποκτά με πολιτική απόφαση δικαίωμα σύνταξης, δεν μπορούν να επιβαρύνουν τα υφιστάμενα ασφαλιστικά ταμεία (ΟΓΑ, ΙΚΑ).

Από την άλλη, είναι μάλλον θετική η προσπάθεια να μειωθούν οι "προκλητικές" συνταξιοδοτήσεις με ελάχιστο χρόνο εργασίας και σε πολύ μικρή ηλικία.

Τέλος, ειδική μέριμνα με συμμετοχή και του κράτους αλλά και των εργοδοτών θα πρέπει να υπάρχει στις περιπτώσεις αναπηρίας ή ασθένειας σε νεαρή ηλικία. Ταυτόχρονα, σε αυτές τις περιπτώσεις θα πρέπει να χτυπηθούν δυο φαινόμενα: Αυτό της παράνομης χορήγησης σύνταξης σε εικονικούς ανάπηρους ή ασθενείς, αλλά και αυτό της ανάλγητης και οπισθοδρομικής συμπεριφοράς που ταλαιπωρεί τους πραγματικούς δικαιούχους τέτοιων συντάξεων και τους μετατρέπει σε επαίτες των νομίμων δικαιωμάτων τους.

6. Υπολογισμός της σύνταξης

Είναι καιρός πια να διευρυνθεί η χρονική βάση υπολογισμού της σύνταξης πέραν των πέντε τελευταίων ετών. Όσο αναλογικότερος γίνεται ο υπολογισμός της σύνταξης με βάση τη συνολική εργάσιμη ζωή του ασφαλιζόμενου, τόσο δικαιότερο είναι και το συνταξιοδοτικό σύστημα όσο και υγιέστερη η οικονομία του κάθε ταμείου.

Αυτά μέχρι στιγμής. Σχετικά με τις διαφορές των ταμείων και την ύπαρξη έμμεσων χρηματοδοτήσεων, στην επόμενη ανάρτηση.

4 σχόλια:

Androgeos είπε...

1. Αύξηση προσδόκιμου επιβίωσης για τον προηγμένο κόσμο

Συμφωνώ. Χρειάζονται κίνητρα για να μείνει κανείς στην εργασία του κι όταν λέω κίνητρα, εννοώ φυσικά μεγαλύτερα από το 3% για 3 χρόνια παραπάνω που ακούστηκε. Τον εργαζόμενο θα τον συμφέρει περισσότερο να βγει στη σύνταξη και να κάνει "μαύρη εργασία" (αλήθεια, φοβερή σημειολογία αυτή, η "μαύρη εργασία" είναι ουσιαστικά δουλεμπόριο). Θα μπορούσαν, αφού δεν υπάρχουν οικονομικοί πόροι, να δοθούν έξτρα κοινωνικές παροχές όπως στους πολύτεκνους.

2. Καθυστερημένη είσοδος στην απασχόληση

Εδώ σε βρίσκω λάθος. Είναι ανεδαφικό αυτό που γράφεις με bold. Θα πρέπει να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι του ΙΚΑ, που, όπως γνωρίζουμε, εκτός από τις οικοδομές, στην πράξη γίνονται μόνο μετά από "καρφί"=καταγγελία (πείτε το όπως θέλετε). Το κρατός θα μπορούσε, όμως, να ασφαλίζει συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες νέων (π.χ. φαντάρους, φοιτητές). Σε συνδυασμό και με την εφαρμογή του νέου νόμου για τους "αιώνιους φοιτητές", θα μπορούσε κάτι τέτοιο να βρει πρακτική εφαρμογή. Θα μπορούσε, επίσης, το κράτος να επιδοτεί τα 5 πρώτα χρόνια ασφάλισης κάθε νέου εργαζόμενου, δίνοντας ένα καλό κίνητρο για τους νέους να διεκδικήσουν την ασφάλιση από τους εργοδότες.

3. Κακή διαχείριση αποθεματικών
Εδώ χτύπησες φλέβα. Το χρηματιστήριο ήταν η αρχή όλου του κακού. Από εκεί καταστράφηκαν και τα αποθεματικά των ΟΤΑ της χώρας, που κατέστρεψε τα μικρά δημόσια έργα και έκανε το Ελληνικό Δημόσιο αφερέγγυο. Ποιος θα βρεθεί που να είναι αρκετά αδιάφθορος ώστε να μη θελήσει να καλύψει τους προηγούμενους για να "φάει" κι αυτός; Πολύ φοβάμαι ότι αυτά τα έξοδα πρέπει να θεωρούνται "πάγια" από τώρα και στο εξής...

4. Εισφοροδιαφυγή
Εδώ ταιριάζουν ξανά όσα έγραψα και στο "2". Όταν ξεκινήσει ασφαλισμένος ο εργαζόμενος από τα πρώτα του χρόνια στην εργασία, μετά η ασφάλιση γίνεται για τους περισσότερους βασική προϋπόθεση για να πάνε σε μια νέα εργασία.

5. Προνομιακές διαδικασίες συνταξιοδότησης
Ξέρεις ότι σιχαίνομαι τη δεξιά, αλλά ο Μανώλης είπε αυτό ακριβώς που βλέπω κι εγώ σαν σωστό : ΜΙΑ σύνταξη για όλους, αλλά όχι αναγκαστικά της δουλειάς του, να παίρνει ο καθένας τη μεγαλύτερη από όσες δικαιούται να πάρει.

6. Υπολογισμός της σύνταξης
Συμφωνώ, με την απαραίτητη προϋπόθεση να γίνεται αποπληθωρισμός του μισθού με βάση τα στοιχεία της Eurostat. Κανείς δεν εμπιστεύεται πλέον το Ελληνικό Δημόσιο, όποιος από τους δύο κι αν είναι στην εξουσία.

vagnes είπε...

Φιλε Γιωργο
Χαθηκαμε...
Πολλες πληγες εχουμε εμεις οι ιδιοι ανοιξει στο Ασφαλιστικο μας συστημα. Η κυβερνηση φαινεται να επαναπαευται απο αυτη την συνενοχη και αποφασιζει να ΜΑΣ καταδικασει, με προτασεις που θυμιζουν τελειοφοιτους δημοτικου και οχι οικονομολογους καριερας. Οικονομολογοι με περισσοτερα πτυχια απ' οτι μυαλο.

Αν δειχναμε ολοι το αρμοζοντα σεβασμο στα χρηματα του δημοσιου, τα δικα μας χρηματα δηλαδη, τα πραγματα θα μπορουσαν ευκολα να λυθουν με πολυ ηπια μετρα.

Θα πιστευα πως για τη λυση του ασφαλιστικου πρωτα πρεπει να ξεκινησουμε απο την στεγανωση του και το κλεισιμο των διαμπερων "οπων" του και υστερα αν χρειαστει, να προχωρησουμε και με σκληροτερα μετρα.
Ο αυστηρος ελεγχος, που λειπει γενικως απο την χωρα μας, η λογοδοσια και ο καταλογισμος ευθυνων και δαπανων στους παραβατες, θα ελυνε σε μεγαλο βαθμο πολλα απο τα παρουσιαζομενα προβληματα.

Ετοιμαζω καποιες προτασεις για το ασφαλιστικο και θα σου ζητησω τη γνωμη σου οταν τις ολοκληρωσω και τις αναρτησω στους "Φακελους προτασεων"

Σου ευχομαι το 2008 περισσοτερη ευτυχια απ' οση περιμενεις...

vagnes είπε...

Ελευθερο χρονο και περισση ευτυχια να σου χαρισει το 2008 φιλε μου... και τυχερο ποδαρικο απο μενα

vagnes είπε...

Ελα στους φακελους να μου πεις την αποψη σου, για τις προτασεις εξυγιανσης του ασφαλιστικου που προτεινω.